Ude på øen hører børnene fra fire andre figurer, der på skift sætter en ny leg i gang. Hver gang man arbejder med ”legeøen”, vil der være kommet et nyt postkort fra en af dem.
Når børnene er roet ud til øen og har udført den fælles opgave, som én af de fire figurer har givet, ror de hjem fra øen igen, og laver en tilhørende side i en tilhørende opgavebog.
Den første skolebog
Formålet med opgavebogen er, at give børnene en succesoplevelse med deres første ”skolebog”. Børnene skal gerne starte i skolen med en tryg forventning om, at de opgaver der bliver stillet, er til at forstå og værd at beskæftige sig med.
Derudover ligger opgavebogen op til, at der skabes forbindelse mellem den aktive sprogleg, og de opgaver der efterfølgende kommer, så børnene skal øve sig i at koble sammen, og bruge den viden de lige har fået.
Legende og tryg forberelse til skolen
Når vi i Aagades Børnehave bruger dette materiale, er det også med tanke på, at forberedelsen til skolen skal være en legende tilgang, hvor vi har en tryg og god stemning omkring det ”at lære”.
Det skal være sjovt, og med fokus på differentiering efter børnegruppens og det enkelte barns kompetence, hvor opgavernes sværhedsgrad kan afpasses undervejs. Børnene får derfor lov til, at ”snuse” til det at være et skolebarn, på en legende, nærværende og tilpas udfordrende måde.